En værdig afsked – sur chef eller professionel leder?

En værdig afsked – sur chef eller professionel leder?

Din gode medarbejder siger op! Siger man varmt tillykke og pøj-pøj med det næste job – eller bliver man lidt småsur og muggen? Nu har man igen balladen og en masse bøvl med at finde en ny god medarbejder, få den nye integreret, oplært og meget mere. Hvordan reagerer du som leder? Og hvordan vil du gerne reagere?

Det er åbenbart forskelligt – og det er godt nok også svært at holde masken, når man får en opsigelse fra en rigtig god medarbejder, som betyder ulejlighed med rekruttering og meget andet. Er det uprofessionelt ikke at reagere med et stort smil, eller er det fuldkommen menneskeligt og forståeligt? Hvordan vil man selv gerne have at en opsigelse modtages, når man selv kommer med den?

Et skrækeksempel fra det virkelige arbejdsliv

Forestil dig en branche med stor konkurrence indbygget. Medarbejderne stavnsbindes med kontrakter og klausuler og må sådan set ikke røre sig ud af flækken. – Det vil sige afholdes fra at skifte job til andre konkurrenter.

Oveni dette kontrakthelvede er der så en leder, der chikanerer med alle midler inklusiv tavshed og raseriudbrud overfor medarbejdere, der har søgt og fået nyt arbejde. En leder proklamerer på et fælles medarbejdermøde, at der sidder en ”forræder” til mødet. – Sagt om den medarbejder der netop har sagt op og fundet noget nyt og spændende efter rigtig mange år i samme koncern.

Lyder den situation helt sort? Desværre er det en sand historie. Hvordan kan man som medarbejder tackle den type afsked med sin arbejdsplads? Og hvordan kan ledere komme på andre tanker og lære at reagere anderledes?

Behøver jeg henlede opmærksomheden på, at den arbejdsplads indirekte får et dårligt ry efterfølgende, og at det i hvert fald konkurrencemæssigt på ingen måde vil bedre situationen? En rigtig sur situation alt i alt – og træls som man siger i Jylland.

Ledelse, følelse og balance

Nu vi er ved en leder med følelserne uden på tøjet. Er det her vi skal dyrke tilgangen om at være professionelle og lade følelserne blive hjemme, når vi er på job? At man som leder skal optræde modent, fattet, velovervejet og acceptere at medarbejdere i alle jobs og brancher, kan have brug for ny luft?

Jo jeg forstår det godt i en vis udstrækning. Jeg har selv prøvet det – altså at få en ubelejlig opsigelse, dengang jeg var leder. Hver gang har jeg vidstnok formået at skjule min umiddelbare følelse. Og har altid sagt okay, det skal vi nok få fikset – tillykke til dig!

Alle har ret til at udvikle sig, afprøve nye chancer og måske komme et skridt nærmere det, de nu brænder for. -Sig farvel med værdighed

Så hvad gør vi næste gang en god vellidt medarbejder, der arbejder selvstændigt og selvkørende kommer og siger op?  – Man kan jo alligevel ikke ændre på medarbejderens beslutning!

blog 6 sur champagne unimind
Tillykke med alt det nye og spændende

Lad os bevare den gode relation og et godt omdømme – også i brancher hvor store økonomiske og konkurrencemæssige interesser er på spil.

Har man som leder et problem i disse situationer og et ønske om ikke at tabe fatningen og fremstå som uprofessionel leder? Så er der hjælp at hente i at få personlig ledelsesudvikling. Du kan for eksempel arbejde med, hvilken tilstand du gerne vil være i, og hvordan du tilgår sådan en situation. Alle situationer kan tolkes på mange måder, og derfor er der også altid alternative måder at reagere på.

“Der er alternative måder at reagere på. Valget er dit som leder!

Dette indlæg udgav jeg i 2017 på Linked In og har givet det en make over her, med en case fra tæt hold. Inspiration til det med en professionel tilgang, kan du læse meget mere om i ”Vær professionel på jobbet. Lad følelserne blive hjemme” af Charlotte Mandrup 2016.

Mange hilsener fra Dorthe Rozalia Horup

Unimind_Karrierekonsulent_Dorthe_Horup-1

Karriere- og lifecoach,
ledelse og udvikling
Luk menu